zaterdag 30 januari 2010

Achterhoek Nieuws

Na zes jaar in de Achterhoek ben ik intussen wel een beetje gewend geraakt aan het journalistieke niveau van de plaatselijke informatieblaadjes. De meest schokkende berichten variƫren van een verstuikte enkel na een aanvaring met de stoeprand tot de mededeling dat je je nog kan opgeven voor de komende carnavalsoptocht. Over spel- en stijlfouten heb ik het niet eens meer, al lijkt ene Lisanne uit Dinxperlo, die nota bene een opleiding journalistiek aan het volgen is, met haar tenenkrommende column elke week opnieuw een record te willen breken. Leuk dat ze van de krant een kans krijgt, maar enige vorm van screening aan de poort of feedback gedurende de periode dat ze haar stukjes schrijft, lijkt me zinvol.
Uiteraard verplicht niemand mij die stukjes te lezen, maar sinds ik zelfstandig ondernemer ben, moet ik toch een beetje op de hoogte blijven van wat er in de streek allemaal gebeurt. En af en toe is het ook gewoon leuk om je groen en geel te ergeren.

Onderstaand bericht (en om met Sylvia Witteman te spreken: ‘Ik verzin het niet!’) stond afgelopen week in het Achterhoek Nieuws.

De Heer Jezus sprak:
Ik ben de Weg; de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.
Johannes 14:6
En de behoudenis is in niemand anders; want er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mens gegeven is, waardoor wij moeten behouden worden.
Handelingen 4:12

En daaronder een telefoonnummer en een e-mailadres. Meer niet.

Dat er weinig of geen eindredactie plaatsvindt (tweemaal het woord ‘is’) verbaast me al lang niet meer, maar bij dit bericht ontgaat mij ten enenmale de achterliggende bedoeling. Is er iemand constant paraat om de uitspraken uit te leggen? Krijg je Jezus zelf aan de lijn? Moeten er zieltjes gewonnen worden? En wordt dit soort raadselachtige ingezonden mededelingen zonder meer geplaatst? Ik ben uiteraard tegen censuur, maar wel een enorm voorstander van enige zelfreflectie als het erom gaat dat je dingen met de buitenwereld wilt delen, niet alleen bij de inzender van de mededeling, maar ook bij het medium dat die mededeling naar buiten brengt, de krant zelf dus.

En hoe naar dat ook moge klinken, ik houd m’n hart vast als Lisanne uit Dinxperlo daadwerkelijk een diploma gaat behalen op de opleiding journalistiek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten