vrijdag 12 februari 2010

Reclame maken

Het is de oplettende lezer van deze columns misschien opgevallen dat er sinds een paar dagen advertenties in de rechterkolom staan. De weblogaanbieder geeft me namelijk de kans om mijn blog te gelde te maken, zoals dat zo mooi heet. Google Adsense struint mijn weblogs af en zoekt vervolgens naar advertenties die op die inhoud aansluiten. We hebben hier te maken met een zelfdenkend zoekprogramma! Oppassen geblazen dus. De inkt van het stukje over snorren was nog niet droog of er stond al een advertentie voor oplossingen bij haaruitval. En mijn tirade tegen vuurwerk leverde juist een advertentie op van het grootste en goedkoopste vuurwerkbedrijf van Nederland. Mooie boel!

Gelukkig heeft het nog geen stuiver opgeleverd. Want dat staat in het contract dat ik heb moeten ‘tekenen’ (eigenlijk het aanvinken van een hokje). Ik mag zelf niet op de advertenties klikken en ik mag mijn bezoekers ook niet aansporen om dat te doen, want dat zou niet eerlijk zijn. Klinkt heel logisch en ik ben het er ook volledig mee eens. Dus: niet (!) op de advertenties klikken (tenzij u dat spontaan gedaan zou hebben als ik u niet op de mogelijkheid had gewezen).

Nu ben ik een van de vele mensen die nooit algemene voorwaarden lezen, dus ik weet niet zeker of dit ‘slapende honden wakker maken’ helemaal reglementair is. Vermoedelijk word ik toch niet rijk van deze actie. Jammer, want ik kan nog wel het een en ander gebruiken. Het aantal sokken zonder gaten wordt elke dag minder. Ik spoel mijn lenzen al een paar weken af met gewoon leidingwater. Van halfvolle ben ik op magere melk overgestapt. En de inktvlekken op m’n achterwerk zijn niet afkomstig van toiletpapier. Gelukkig worden de wekelijkse infobladen gratis verspreid.

Ik ben reuze benieuwd wat voor een advertenties bovenstaande onzin genereert. Ook de droom van afgelopen nacht, waarin ik Sandra Bullock moest uitleggen wat html-pagina’s zijn en wat het mooie is van extensies die na bestandsnamen moeten worden ingevuld (volgt u het nog?), zal vast een aardige mix van reclame opleveren. Ik moet vooral niet melden dat Sandra naast de html-cursus ook nog een andere rol vervulde, want voordat je het weet staan er links naar celebritypagina’s met veel bloot op mijn respectabel bedoelde weblog. Aan de andere kant, de kans dat daar op wordt geklikt is weer wel wat groter, dus dat kan het een en ander opleveren. Ik zie mijzelf aan het eind van de maand wel een aardig laptopje aanschaffen.

Sandra´s website

Geen opmerkingen:

Een reactie posten