woensdag 25 november 2009

Huttentut

Ik zal vast niet de enige zijn geweest die wat verbaasd zat te kijken bij het lezen van het artikel over de huttentutolie. Je denkt bij een dergelijk woord al gauw dat de schrijver de zaak niet helemaal serieus neemt. Aanvankelijk dacht ik dat er ‘huppelkut’ stond, ook schoot het woord ‘hufflepuff’ (Harry Potter) voorbij. Blijkbaar ga je bij het lezen of horen van onbekende woorden in je brein eerst in het laatje zoeken waar soortgelijke woorden zijn opgeslagen. Putlucht, luchtbrug en bultrug liggen geduldig te wachten op een nieuwe soortgenoot. Welkom huttentut. Even labelen, anders ben je zo weer kwijt wat het betekent en waar het mee te maken heeft: energiebesparing, KLM, biobrandstof, rijmwoord.

Pas als ik in de oude flora van mijn vader (ja, pap, ík heb hem, mocht je er tevergeefs naar zoeken) opzoek of huttentut inderdaad bestaat, zijn mijn twijfels verdwenen. Het plantje is lid van de kruisbloemenfamilie, waarvan o.a. bloemkool, boerenkool, spruitjes, witte kool ook deel uitmaken. Ook koolzaad behoort tot de kruisbloemigen. Je zou zeggen dat we in Nederland voldoende koolzaad hebben om een fatsoenlijke hoeveelheid biobrandstof te maken. Huttentut behoort zelfs tot een van Nederlands oudste cultuurgewassen. Het stond in ieder geval al vermeld in het eerste Woordenboek der Nederlandsche Taal, en dat is een hele tijd geleden. Toen vlogen er in ieder geval nog geen vliegtuigen rond.

Het is een lief plantje om te zien. Het doet me een beetje denken aan het herdertasje. En dat doet me weer denken aan het herbarium dat ik moest maken voor mijn biologieleraar op de PA. En dat doet me weer denken aan een van de leraressen die daar rondliep, mevrouw Westgeest heette ze, een leuk huppeltutje. Tsjonge, wat is associëren toch een geinig spelletje.

http://www.volkskrant.nl/economie/article1319804.ece/Klimaatvriendelijk_vliegen_op_huttentut

2 opmerkingen:

  1. Dat de plant je doet denken aan herderstasje kan wel kloppen, Joost. Huttentut is namelijk een broertje van het herderstasje, uit dezelfde botanische familie.
    Nou ben ik benieuwd of het je lukt die twee onder één associatief label te verbinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had bij 'huttentut' weer heel andere associaties. Meer in de trant van Hottentot en Hittentit en... awel: http://www.youtube.com/watch?v=fg3Hg8ZbSYA

    Urbanus met zijn 'vleugelpiano'.

    BeantwoordenVerwijderen