maandag 30 november 2009

Crash

Het gebeurt iedereen een keer, in erge of minder erge vorm. Je computer crasht of een programma weigert ineens om onverklaarbare redenen dienst. Nietsvermoedend open je ’s ochtends je e-mailprogramma. Je drukt op de knop ‘Verzenden/Ontvangen’ en ziet de procentjes rechts onderaan het scherm naar de honderd schieten. Vierentwintig mails vandaag, waarschijnlijk voornamelijk spam, maar onwillekeurig hoop je toch dat er opdrachten tussen zitten of reacties van mensen die melden met veel plezier je blog te hebben gelezen of de mededeling dat iemand een erfenis aan je heeft nagelaten – oh nee, dat is natuurlijk spam.
Vreemd genoeg staat er achter Postvak IN geen getalletje tussen haakjes, en achter Ongewenste e-mail evenmin. Nog maar een keer proberen. Helaas, geen resultaat. En dan de gevreesde foutmelding:

‘Kan Microsoft Office Outlook niet starten. Kan het Outlook-venster niet openen. Kan de set mappen niet openen. Er zijn fouten opgetreden in het bestand C:\Users\User\Appdata\Local\Microsoft\Outlook\Outlook.pst. Sluit Outlook en alle toepassingen af die gebruikmaken van e-mail en gebruik het hulpprogramma voor het Postvak IN (Scanpst.exe) om fouten in het bestand vast te stellen en te repareren. Meer informatie over het hulpprogramma voor Postvak IN vindt u in de Help.’ (Erg handig dat die informatie onder de helpfunctie zit, vooral als je het programma niet kunt openen, maar dat terzijde.)

Ik weet wel iets van computers, maar bij zo’n boodschap raak ik altijd een beetje van streek. Nu heb ik bij anderen wel eens gezien hoe ze zo’n probleem te lijf gaan. Je gaat naar Google, tikt een mooi zoekwoord in – in dit geval ‘Scanpst.exe’ - en je kijkt wat het oplevert. Zo te zien hebben er meer mensen met het probleem gezeten, want ik stuit gelijk op een soort repareerprogramma. Downloaden en uitpakken dan maar. Helaas zijn de meeste van dit soort programma’s in het Engels. Nu is m’n Engels niet zo slecht, maar technisch computerjargon is toch van een heel andere orde. Op goed geluk klik ik op de meest voor de hand liggende knop, ik blader naar de map waar het beschadigde bestand zich bevindt en kies met samengeknepen billen de knop ‘REPAIR’. Er gebeurt zowaar wat. Een hele waslijst met oude mailtjes zoeft over het scherm, ik zie voortdurend het woordje ‘recovered’ verschijnen. Het lijkt erop dat alles goed gaat. Links verschijnen er mappen, die verdomd veel lijken op de mappen die de gehele dag al niet meer bereikbaar zijn. Er komt zelfs een bemoedigend dialoogvenster met de boodschap dat alles in orde is, of woorden van gelijke strekking. Nadat nog een aantal benodigde wachtwoorden en instellingen zijn ingevuld, opent Sesam zich en is Outlook terug! Ik open de IN-box. Eén boodschap: Welkom bij Outlook. Ik open mijn contactpersonenmap. Ik heb ze niet geteld, maar die bevat tientallen demokaartjes. Gelukkig herken ik ook nog wat namen, maar andere gegevens, zoals telefoonnummers of e-mailadressen staan er niet bij. Totaal onbruikbaar dus. Mijn mailverkeer van de afgelopen anderhalve maand is vooralsnog foetsie. Wie weet helpt het als ik Outlook opnieuw start. Zo gezegd, zo gedaan. Drie keer raden welke foutmelding er op het scherm verschijnt: ‘Kan Microsoft Office Outlook niet starten. Kan …

Gelukkig werkt Windows Mail nog wel, dus wat er vanaf nu binnenkomt, kan ik gewoon ophalen, maar iedereen die tussen 28 oktober en 30 november een mail naar grejo@xs4all.nl heeft gestuurd, zal tevergeefs wachten op een antwoord, tenzij ik morgen of overmorgen een oplossing aangedragen krijg door een meelevende lezer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten