dinsdag 21 december 2010

Statistieken

Wie een weblog bijhoudt, hoopt dat die gelezen wordt. Zo ijdel durf ik wel te wezen. Met m’n stukkies wil ik mensen vermaken, prikkelen of gewoonweg op de hoogte houden als dat zo uitkomt. En ik schrijf natuurlijk ook voor mezelf: om m'n gedachten te ordenen en mijn geest te slijpen (ahum...) Een weblogaanbieder houdt statistieken bij van de pageviews. Waarschijnlijk is het voor blogspot.com belangrijk dat ze over cijfers van bezoekersaantallen beschikt, maar ook voor de weblogschrijver zelf is het een leuke manier van feedback.

Sommige uitkomsten van de BIKKEN-statistieken zijn op z'n minst opmerkelijk te noemen en geven op zichzelf alweer een aanleiding tot het schrijven van een nieuwe blog.

Een paar cijfers op een rijtje:
BIKKEN telt in totaal nu 73 verhalen.
Het totale aantal pageviews (vanaf november 2009) bedraagt 2570.
Dat betekent dat elk verhaal gemiddeld 35 keer is gelezen.
Het aantal pageviews van vorige maand bedraagt 823. Dat komt vermoedelijk voor een groot deel voor rekening van het vervolgfeuilleton over de vuige vijand, maar dat is niet het hele verhaal, want ook de column ´Kerstcake kun je niet vroeg genoeg plannen’ (15 december 2009!) scoort hoog. Waarschijnlijk hebben mensen gezocht naar een recept voor kerstcake. Zijn die even bedrogen uitgekomen!
Op de tweede plaats is geëindigd: ‘Columns schrijven’ (7 februari 2010) met 68 pageviews. Opmerkelijk is ook de hoog geëindigde column over het Achterhoeks Nieuws (42 pageviews), die over hetzelfde onderwerp ging als die van genoemde ‘Columns schrijven’. Beide verhalen behandelen het soms bedroevende journalistieke niveau van de columns die verschijnen in (vooral) streekbladen. Blijkbaar een interessant onderwerp, maar het riekt een beetje naar navelstaarderij, al kan ik niet precies uitleggen wat ik hiermee bedoel.
And the winner is: ‘De woorden van Wilders, en waarom ze werken’: 195 pageviews! Een ander artikel over Wilders (Het zonnetje in huis) scoort ook hoog (37), dus in totaal zijn er meer dan 200 mensen die mijn mening over Wilders belangwekkend genoeg vonden om te lezen. Nou hoop ik maar dat het gros van de bezoekers het met me eens is, anders ben ik zelf misschien ook schuldig aan de wildgroei van de PVV. Ik vraag me overigens wel af, hoe mensen mijn blog vinden. Ik heb zelf het zoekwoord wilders ingetikt bij Google, maar mijn blog wordt pas op pagina tigtig genoemd. Wie het weet, mag het zeggen.

Een andere opmerkelijke uitslag betreft de pageviewstatistieken per land. De meeste mensen bekijken mijn blogverhalen vanuit Nederland (1880). 177 mensen uit de VS hebben mijn blog bezocht (CIA?), 126 Belgen, 53 Duitsers, 42 Indianen, 40 Russen (KGB?), 36 Canadezen, 35 Britten, 33 Oekraïners (!) en 29 Spanjaarden. Ik mag mij zo onderhand met recht een wereldburger noemen.

Internet Explorer is nog steeds de meest gebruikte browser (74%), Firefox is in opmars (10%). Windows is nog steeds het populairste besturingssysteem (88%), Macintosh is nummer twee (9%) en de iPhone staat op een bescheiden derde plek (1%).

Ik wil hierbij alle volgers en lezers bedanken voor hun belangstelling en hen vragen om zowel de columns die hoog zijn geëindigd als de nauwelijks gelezen kneusjes nog eens te herlezen, zodat die volgend jaar ook een plaatsje in de statistieken veroveren. Ook reacties via dit blog worden zeer op prijs gesteld, al heb ik begrepen van een aantal mensen dat het plaatsen van een reactie niet altijd vlekkeloos verloopt. Maar mailen mag natuurlijk ook: info@webuplease.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten