donderdag 16 december 2010

De vuige vijand overwonnen

Voor mij ligt het verslag van het laboratorium dat mijn verwijderde nier aan een onderzoek heeft onderworpen. Terwijl ik het rapport nog eens overlees, moet ik onwillekeurig denken aan het boek ‘Op je kop in de prullenbak’ (Guus Kuijer) waarin verteld wordt over het huisbezoek van de meester van hoofdpersoon Madelief. Zij wil per se horen wat haar onderwijzer over haar heeft te vertellen en weigert naar haar kamer te gaan. Ze luistert stiekem het gesprek af, maar moeder en meester hebben haar door en gebruiken een soort geheimtaal waar Madelief geen touw aan kan vastknopen. ‘Och mevrouw, dat zullen we wel doorkantelen’ of ‘Madelief is een heel kikafonisch kind’.

In dezelfde categorie vallen zinnen als ‘de tumor is opgebouwd uit in velden en trabekels gelegen cellen met ruim helder cytoplasma’ of ‘rondom de nesten tumor en capillair netwerk, er is geen duidelijk papillomateuze groeiwijze’. Gelukkig zijn er ook in het ‘niet afwijkend nierparenchum nauwelijks gescleroseerde glomeruli ‘ aangetroffen.

En dat doet me dan weer denken aan de reclameslogan ‘gelukkig heb ik meer verstand van verzekeren’.

Er zijn mensen die begrijpen wat er bedoeld wordt, maar die hebben er dan ook voor doorgeleerd. Om kort te gaan: niets staat mij in de weg om gewoon net zo oud te worden als mijn ouders, ooms en tantes. De nier is er netjes uitgehaald en niets wijst erop dat het verdere schade aan het lijf heeft aangericht. Het voorstel van de patholoog luidt: stadiering pT1b (heb ik even opgezocht: ik kwam tot de volgende ontdekking: TURP-materiaal moet in eerste instantie worden ingesloten in acht cassettes. Het wordt aanbevolen resterend weefsel in te sluiten bij diagnose pT1a, maar dit is niet zinvol bij diagnose pT1b: wat een geruststelling!)

Dus kan ik me weer volledig richten op html-codes, hexadecimale kleurdefinities en actionscript, alsook op de ideale pixelverhoudingen en css-stijlen. Daarbij moet ik natuurlijk wel rekening houden met de juiste padding en margins, want anders ziet het er niet uit.

1 opmerking:

  1. Wow, dat is echt heel erg goed nieuws! Ik lees dat je ook weer in staat bent om onzin uit te kramen :-) dus dat gaat de goede kant op. Gefeliciteerd!!

    En bedankt voor de tip; het boek over Madelief was ik een beetje vergeten, dat ga ik weer eens uit de kast opdiepen.

    BeantwoordenVerwijderen